als basisvoorwaarde voor een 'warm bedrijf'
Communicatie is het schip dat alle info en tips bij elk teamlid brengt. Sterke communicatie motiveert en verbindt medewerkers bovendien. Dus communicatie, dat is een basisvoorwaarde voor een ‘warm bedrijf’. Iets om eerst goed naar te kijken – samen met ‘gedragenheid & visie’ - vóór een blik op de andere pijlers.
Teamleden gebruiken heel veel communicatiekanalen onder elkaar. Ze zién elkaar lang niet elke dag, en hebben zelden tijd over. Inzichten en vaardigheden delen, de vinger aan de pols houden bij elkaar, dat is een uitdaging.
Hier sta je stil bij geslaagde communicatie voor jouw team
. Wat is te veel of te weinig, te trage of te snelle communicatie? Wat is te moeilijk en moet simpeler? Welke toon werkt? Leggen jullie uit waarom beslissingen worden genomen? En hoe sluit je niemand uit, dankzij inclusieve communicatie
?
We gaan in op communicatie vanuit de top
van je organisatie, naar medewerkers. En we geven tips voor die medewerkers om enerzijds met elkaar
en anderzijds met teamleiders en directie
te communiceren.
Naast interne communicatie, vind je ook meer over externe communicatie, bijvoorbeeld in je hr-communicatie. Welke kanalen
passen bij je doelgroep én boodschap? Hoe boetseer je een boodschap met effect
?
Ga creatief aan de slag met dit materiaal rond communicatie binnen jouw organisatie en daag jezelf met de werkgroep uit om op basis van de denkoefeningen acties te bedenken die aansluiten bij jullie cultuur en werking. Voor deze basisvoorwaarde is het interessant om de communicatiemedewerker de trekker
te laten zijn, als jullie die hebben. En vergeet ook in je communicatie niet gebruik te maken van een logo, als rode draad doorheen de verschillende acties om van jouw bedrijf een warm(-er) bedrijf te maken. Goede communicatie over je gezondheidsbeleid
en de acties is minstens even belangrijk als de andere boodschappen waarover je communiceert.